Fraud to oszustwo lub przestępstwo polegające na świadomym wprowadzeniu innej osoby w błąd w celu uzyskania korzyści finansowej lub osobistej. Jest to celowe działanie, mające na celu oszukanie innej osoby lub instytucji, często z wykorzystaniem fałszywych informacji lub dokumentów. Przykłady oszustw to kradzież tożsamości, fałszerstwo dokumentów, wyłudzenia finansowe, phishing, a także manipulacja wynikami finansowymi lub rynkowymi. Przestępstwa te są karalne i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla sprawcy.
Do Pani Ewy dzwoni osoba podająca się za policjanta. Osoba ta informuje, że była próba włamania na jej konto bankowe i w celu uchronienia się przed kradzieżą musi wszystkie pieniądze przelać na wskazany numer rachunku.
Rekomendowane zachowanie:
Pani Ewa powinna się rozłączyć i pod żadnym pozorem nie kontynuować tej rozmowy. Następnie o tym fakcie powinna poinformować pracowników swojego banku.
Osoba podająca się za pracownika banku dzwoni do Pana Kamila i informuje, że w celu uchronienia się przed utratą pieniędzy musi podać mu wszystkie dane do logowania.
Rekomendowanie zachowanie:
Pracownik banku nigdy nie poprosi o podanie danych do logowania. W takiej sytuacji również należy się rozłączyć i poinformować o tym fakcie swojego opiekuna w banku.
Dodatkowo pamiętaj, iż jeśli masz wątpliwości, czy faktycznie rozmawiasz z pracownikiem banku możesz poprosić go wysłanie powiadomienia push w aplikacji mobilnej.
Więcej o bezpieczeństwie przeczytasz tutaj.
Z kolei pozostałe litery z naszego alfabetu cyberbezpieczeństwa znajdziesz tutaj.