Podejrzane oferty związane z zakupem węgla lub innych materiałów opałowych
Na portalach społecznościowych pojawia się coraz więcej fałszywych ofert dotyczących zakupu węgla lub innych materiałów opałowych (np. ekogroszku). Po skontaktowaniu się ze sprzedającym dowiadujemy się, że powinniśmy wysłać zaliczkę poprzez przelew na telefon BLIK, a towar zostanie dostarczony do nas w ciągu 30 dni. Konta oferentów często są założone tylko w celu opublikowania oferty (nie ma na nich żadnych starszych postów), nierzadko mają też wpisane fałszywe imię i nazwisko (np. Kaśka Es-Ka).
Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon. Przestępcy podszywają się pod pracowników banków lub innych zaufanych instytucji!
Przestępcy podszywają się pod pracowników banku lub innych zaufanych instytucji np. policjantów, korzystając z techniki spoofingu numeru telefonu w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się np. numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku.
Oszuści podają się za pracowników banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. W rzeczywistości chcą zdobyć dane do logowania, narzędzia autoryzacyjnego lub Twoje inne, równie cenne dane. Proszą o instalację oprogramowania, dzięki któremu mogą przejąć kontrolę nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne. Nie rób tego!
Pamiętaj!
nigdy nie podawaj przez telefon poufnych danych, haseł dostępu, numeru PIN, kodów SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji (pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poproszą o takie informacje),
nie instaluj podejrzanej aplikacji lub oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie,
nie zdradzaj szczegółów dokonanych transakcji,
nie oddzwaniaj na połączenie, z którego wcześniej rozmawiałeś z podejrzanym rozmówcą.
Jeżeli masz wątpliwości, czy kontaktuje się z Tobą pracownik Nicolaus Bank, możesz go zweryfikować prosząc go o potwierdzenie pełnienia swojej funkcji poprzez aplikację Nicolaus Bank. W sytuacji, gdy konsultant odmówił weryfikacji – koniecznie rozłącz się i skontaktuj się z naszą infolinią +48 56 639 95 00.
Uważaj na fałszywe SMS-y dotyczące usługi BLIK.
Oszuści wysyłają SMS-y z informacją, że ktoś wysłał Ci przelew za pomocą BLIKA na Twój numer telefonu. Do wiadomości dołączony jest link, który kieruje na fałszywą stronę, gdzie rzekomo masz odebrać pieniądze. Celem oszustów jest pozyskanie Twoich danych do logowania do bankowości internetowej.
Otwarcie linku spowoduje pojawie się okienka z wyborem Twojego banku. Ta strona, jak i strona wybranego banku jest fałszywa. Jeśli podasz tam swoje dane – trafią one bezpośrednio do oszusta.
Pamiętaj! Jeżeli otrzymasz taką wiadomość, pod żadnym pozorem nie klikaj w podany link!